Fogyasztóvédelem

Életed során számos termelő, gyártó, kereskedő, szolgáltató tevékenységének eredményével szembesülsz: megeszed/megiszod/magadra öltöd/használod termékeiket, igénybe veszed az általuk nyújtott szolgáltatásokat.



Ideális esetben minden rendben is van ezzel. Előfordulhat azonban, hogy

  • jótállási időn vagy szavatossági időn belül elromlik, meghibásodik valamilyen eszköz
  • helytelenül tájékoztattak az árakról, és nem azt kapod/többet kell(ene) fizetned, mint amit kiírtak/reklámoztak
  • kiderül az általad vásárolt termékről, hogy egészségre káros.
Jó esetben ilyenkor az eladó/szolgáltató tisztában van a kötelességével, és a jogszabályoknak megfelelően cseréli vagy javíttatja a hibás terméket, visszatéríti a pénzedet, illetve árengedményt ad.
Sajnos azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy hiába panaszkodunk jogosan, nem mindenhol talál meghallgatásra a szavunk. Mit lehet ilyenkor tenni? A fogyasztóvédelem eszközeihez nyúlhatunk:
  • elkérjük az üzletben a vásárlók könyvét, és bejegyezzük a panaszunkat, vagy
  • felkeressük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, vagy
  • felkeresünk egy fogyasztóvédelmi egyesületet, illetve
  • bizonyos ügyek esetén más szerveket keresünk fel (távközlési előfizetésekkel kapcsolatos panaszok esetén például a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot; pénzügyekkel, bankokkal kapcsolatos problémákkal kapcsolatban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét).
Ezek a szervezetek segítenek, hogy a problémádat a kereskedő, illetve szolgáltató - legyen szó akár élelmiszerboltról, cipőboltról, műszaki üzletről, bankról, telefonszolgáltatóról, szerelőről - a téged védő jogszabályi előírásoknak megfelelően kezelje.
Fontos! Vásárláskor mindig kérd el a nyugtát (blokkot), és őrizd meg olyan esetekre, amikor valamilyen probléma merül fel! Csak ezzel tudod bizonyítani, hogy az érintett árut/szolgáltatást az adott üzletben/szolgáltatótól vásároltad! Bővebb információkért feltétlenül látogass el az alábbi oldalakra:

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - panaszkezelés
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - panaszkezelés

Átlagos (0 szavazat)
Kvíz

1. Vonatkoznak-e a fogyasztóvédelem szabályai az Európai Unió más országaiban vásárolt árura és szolgáltatásokra is?


2. Vonatkoznak-e az interneten vagy telefonon keresztül megrendelt, megvásárolt termékekre a jótállási-, szavatossági- és cserelehetőségek?


3. Mire van szükségem, ha egy termékkel, vagy szolgáltatással kapcsolatban kifogásaim vannak?